תביעות ייצוגיות הינן כלי של הצרכנים כנגד החברות הגדולות במשק. התביעות נועדו להרתיע את החברות הגדולות מגביית כספים שלא כדין, גם אם מדובר בשקלים בודדים בכל עסקה.
בית המשפט רשאי לקבוע כי על החברה להחזיר או לפצות את כלל הצרכנים, וכן לפצות באופן מיוחד את התובע הייצוגי, שהרי בזכותו התביעה יצאה אל הפועל והצדק נעשה.
בתביעה הייצוגית אדם יחיד תובע בשם הקבוצה ומייצג אותה. לכל אחד מחברי הקבוצה נגרם נזק קטן, ולכן עקב שיקולי עלויות כדאי להגיש תביעה ייצוגית בשם כולם יחדיו.
התביעות הייצוגיות מוגשות בדרך כלל בעניינים כגון: צרכנות, ביטוח, בנקאות, תקשורת, הגנת הצרכן, איכות הסביבה וכו'.
השלב הראשון הוא לבקש מבית המשפט שיקבל את התביעה הייצוגית, ורק אם בית המשפט אישר את הבקשה, אז תוגש התביעה ויתחיל ההליך המשפטי.
דוגמאות לבקשות לתביעות ייצוגיות שהוגשו ע"י עו"ד ברק אביבי בשיתוף פעולה עם עו"ד אסף נוי לבית המשפט המחוזי:

  • תביעה ייצוגית נגד חברת "מאזדה" לאחר מספר ריקולים ברכב, כולל החלפת כריות אוויר פגומות וכשל בבלם תא המטען.
  • ייצוגית כנגד רשת ההנעלה "ספרינג" (מבית "אלדו"), לאחר שהרשת מסרבת לתת החזר כספי למוצרים שנרכשו והוחזרו, ומסכימה רק לתת זיכוי – וזאת בניגוד לחוק!
  • תביעה כנגד רשת H&O לאחר הטעיית צרכנים – בפרסום רשום כי המצעים הינם 100% כותנה, אך בפועל חלקם היו רק 60% כותנה – בנוסף להטעייה קיימת פגיעה באנשים אלרגים למצעי פוליאסטר.
  • תביעה ייצוגית כנגד רשת הקוסמטיקה "איל מקיאג" לאחר שהתברר כי הרשת מעגלת עשרות אגורות כלפי מעלה בקנייה במזומן.
  • תביעה ייצוגית כנגד רשת "חצי חינם" לאחר גביית יתר של מע"מ בשיעור של 18% במקום 17%, וזאת למרות שהמע"מ הורד ל- 17% ביום 01.10.15.
  • תביעה כנגד חברת הסלולאר "אורנג'" על כך שבתלוש השכר של העובדים ניתנו בונוסים ותמריצים, אולם כאשר העובד פוטר הוא לא קיבל פיצויים גם על רכיב זה.יודגש, כי תביעות ייצוגיות הינן תביעות מורכבות וארוכות, ועל כן יש להתייעץ עם עו"ד בקיא בתחום.

    בכבוד רב,
    ברק אביבי, עו"ד

    מאמרי המידע באתר זה הינם ברמה משפטית בסיסית, ונועדו לציבור הרחב לשם ידע כללי בלבד. מאמרים אלו אינם מהווים ייעוץ משפטי .